top
logo


Strona główna Ciekawostki Wyciąg na górę
Wyciąg na górę PDF Drukuj Email


Ostatnią miejscowością przed wejściem na Elbrus jest Azau – 2488m n.p.m. Z miasteczka obecnie startują dwie kolejki gondolowe. Obydwie prowadzą dokładnie obok siebie w dwóch wyciągach, mając pierwszy punkt przesiadkowy na wysokości 2938m n.p.m. (Stary Krugozor).

 

Stary Krugozor
Stary Krugozor - stacja pośrednia starego wyciągu gondolowego.

 

Stary Krugozor
Stary Krugozor - nowa stacja pośrednia obog stacji starego wyciągu.

 

Dzisiejsza stacja końcowa to Mir na wysokości 3323m n.p.m. choć początkowe plany zakładały doprowadzenie wyciągu aż do schroniska Priut 11-tu. Całkowita długość kolejki gondolowej to około 3,5km (1,7km do Starego Krugozoru + 1,8km do stacji Mir) a różnica wysokości to 835m.

 

Mapa wyciąg Elbrus
Masyw Elbrusa i linie kolejki gondolowej oraz krzesełkowej.

 

Budowa starszej z nich została  rozpoczęta w 1959r. i bardzo wolnym tempem budowana była przez 17lat, aż do 1976r. Funkcjonuje do czasów dzisiejszych, bez większych modernizacji i wyglądem przypomina nasz stary wyciąg z czasów PRL na Kasprowy Wierch. W 2009r. wyciąg doczekał się konkurencji w postaci nowoczesnych gondoli z miejscami do przewożenia nart. Dwa lata po otwarciu doczekał się poważnej awarii, kiedy to na ziemię spadło około 30 z 45 kursujących na linach wagoników. Na szczęście nic nikomu się nie stało ale jeśli chodzi o sam incydent to istnieją trzy wersje tego zdarzenia.

 

Uszkodzony wagonik
Jeden z wagoników uszkodzonych podczas wypadku.

 

Pierwsza z nich i ta najpopularniejsza mówi o zamachu terrorystycznym powiązanym z zabiciem trójki rosyjskich turystów 18 lutego 2011r. Ta sama grupa podłożyła pod jeden ze słupów kolejki ładunek o sile 2kg trotylu wysadzając go w powietrze. Wysadzenie kolejki zgadzało by się z ich misją zatrzymania rozwoju turystyki w regionie, ale to nie koniec spiskowych teorii. Druga wersja teorii też mówi o ładunku wybuchowym, ale podłożonym nie przez terrorystów, tylko przez starszą konkurencję. Właściciele starej kolejki są typami z pod naprawdę ciemnej gwiazdy i wysadzając kolejkę mieli dobry motyw – zarobkowy, niestety w czasie zakazu turystyki w regionie. Nowy wyciąg, lepiej usytuowany i nowocześniejszy przejął niemal zupełnie ruch turystyczny znacznie ograniczając ich dochody.

Trzecia wersja zdarzenia nie ma nic wspólnego z wybuchem i została prawdopodobnie wymyślona przez amerykańskie media. Podały one, że słup przewrócił się sam od naporu śniegu i lodu, który się na nim nazbierał. Miało to na celu najpewniej uspokojenie zachodnich turystów, którzy płacą dość pokaźne sumy za transport i ich obsługę na Kaukazie.

Która wersja jest prawdziwa? Możemy się tylko sami domyślać, choć podobnie jak w przypadku śmierci trójki turystów na Kaukazie, prawdy najpewniej nigdy się nie dowiemy.

 

Stacja Mir
Budynki stacji Mir widziane z góry oraz linia wyciągu krzesełkowego.

 

Mir jest obecnie ostatnią stacją transportu gondolowego, ale to nie tylko stacja. W budynku usytuowane jest muzeum, które w prawdzie ostatnio mocno podupada, ale można je jeszcze zwiedzić. Zarówno w budynku, jak i na zewnątrz nie znajdziemy toalety, więc nie szukajmy. Z Mir wyżej można dostać się piechotą (1,5km drogi – około 1:20h pieszo), lub skorzystać z wyciągu krzesełkowego o długości 1km prowadzącego do Garabashi. To ostatnie miejsce jest często utożsamiane z beczkami i słusznie bo stacja wyciągu znajduje się parę metrów poniżej słynnej bazy.

 

 

 

bottom
top

©


bottom

Valid XHTML and CSS.